Her er den levende musik, som Thomas selv fremfører, det, der skaber overblikket og sammenhængen i historierne om danske og udenlandske legender som Leonard Cohen, Bob Dylan, Gasolin’ og C.V. Jørgensen.
Leonard Cohen koncertforedrag. Troen, ordet, kroppen og sangen.
Canadiske Leonard Cohen (1934-2016) var en sangskrivernes sangskriver, som slog bro mellem litteratur, religion, erotik, pop og folkemusik fra store dele af verden. Han var en produktiv og lun personlighed, som udviklede sig som performer gennem hele livet og konstant bearbejdede og skrev videre på sit sangkatalog. Et koncertforedrag om så væsentlig en figur som Cohen kommer ikke hele vejen rundt om manden og hans værk, men der er alligevel lagt op til to spændende timer om en sangskriver i en kaliber, hvor selv Bob Dylan måtte erklære sig som storfan – ikke mindst af Leonard Cohens fine melodier. Thomas Ulrik Larsen spiller selv en række Cohen-sange, både de uomgængelige klassikere og de obskure perler.
C.V. Jørgensen koncertforedrag. Skygger & magi.
Der blev længere og længere mellem pladeudgivelserne frem til 2002, hvor C.V. Jørgensens foreløbig sidste studiealbum, ”Fraklip fra det fjerne”, udkom. Tavshed er normalt ikke guld i rockbranchen, men Carsten Valentin Jørgensens sporadiske output op igennem 90’erne og 00’erne forstærkede kun myten om C.V. Jørgensen, der blev grundlagt i 70’erne. Koncertforedraget om C.V. Jørgensen har ordene i fokus og bevæger sig rundt i alt fra sump-rock til bogstavrim og forklarer, hvad det betyder for sangskrivningen, når man med et amerikansk udtryk er ”outsider hip”. C.V.’s tekster rummer usentimentale portrætter af både anløbne og noble randeksistenser. Der er skarp kritik af både luksusflippere og det bedre borgerskab. Og midt i C.V.’s ofte komplekse jongleren med modersmålet finder man zen-agtigt præcise beskrivelser af vemod, sorg og savn.
Gasolin’ koncertforedrag. Masser af succes.
Vores største rockband til dato – i hvert fald hvis ambitioner, folkeligt tække og eviggrønne sange er kriteriet. Kim Larsen og Co. professionaliserede rockmusikken og gav den en unik dansk tone, der stadig klinger igennem hos mange nye danske bands. Et både sjovt og eftertænksomt koncertforedrag, hvor Thomas Ulrik Larsen selv spiller udpluk fra Gas-sangbogen – både hits og sjældent hørte numre.
Shu-bi-dua koncertforedrag: Pjat, poesi og postmodernisme 1973-83.
Drengene fra Det Grønne Område har til dato solgt over seks millioner album og er, i endnu højere grad end rivalerne i Gasolin’, blevet en sproglig og musikalsk del af danskernes DNA. Det var i de første 10 år og på de første 10 LP’er, Shu-bi-dua etablerede sig som Danmarks første egentlige postmoderne band: Ingredienser som revy, 60’ernes crazykomik, tegneserier, grillbar-kultur og amerikansk rock blev blandet i et udtryk, som på få år blev et helt sømløst tapet, som millioner af danskere har malet deres opvækst på. Thomas spiller selv flere Shu-bi-dua-sange og dykker ned i humorens historie og begreber fra postmodernismen. Forbered jer på en aften med mange gode grin. En kærkommen lejlighed til at få frisket op på bandet, der viste, at oprør er uundgåeligt – også selvom man kommer fra det bedre borgerskab.
Pink Floyd koncertforedrag 1970-83.
Albummet ”Atom Heart Mother” fra 1970 har kultstatus i Pink Floyds diskografi, og ingen af bandets medlemmer har i dag noget positivt at sige om albummet, der delte spilletiden ligeligt mellem beatsymfoni og engelsk viserock. Men det var i den sidste kategori, bassisten Roger Waters trådte i karakter som en filosofisk og indadskuende sangskriver. Linjen fra ”Atom Heart Mother” fortsatte igennem de næste 13 år af Pink Floyds karriere. Waters’ realisme i rockteksterne belyses i koncertforedragsform.
Bob Dylan koncertforedrag: Forever young?
Med en snart 60 år lang karriere er der nok mange, der tager Dylan for givet. Thomas Ulrik Larsens koncertforedrag om Dylan gør holdt ved de steder, hvor sangskriveren knuste verdens billede af ham og gjorde præcis det, ingen forventede eller ønskede: Folk-musikeren, der satte strøm til hegnet i 1965. Den jødiske samfundskritiker, der blev genfødt kristen i senhalvfjerdserne. Bohemen, der kickstartede Farm Aid i 80’erne. Eneren, der pludselig blev bandmedlem i Travelling Wilburys. Sangskriveren, der overhalede romanforfatterne og modtog Nobels litteraturpris. En oplagt introduktion til Bob Dylan.
Paul McCartney koncertforedrag.
Selvom det var John Lennon, der først ville ud af The Beatles, så var det Paul McCartney, der i 1970 officielt trak stikket i det 20. århundredes mest betydningsfulde band. McCartneys solokarriere er en af de underligste i historien, og Thomas Ulrik Larsens koncertforedrag om den fantastiske melodimager gør holdt ved nogle uventede stationer i den måske ikke altid så pæne Beatle’s liv.
Sebastian – et portræt af en ener i dansk musik.
Knud Grabow Christensen, alias Sebastian, født 1949, er dansk musikhistories svar på eventyret om den grimme ælling. Den utilpassede, mutte dreng fra en splittet familie fandt ly i musikken i 1960’erne. Og han var som Sebastian med til at vende op og ned på den hjemlige andegård. Koncertforedrag om Danmarks største sangskriver fra hans tidlige år frem til “Skatteøen” i 1986, hvor sange som “Når lyset bryder frem”, “Du er ikke alene”, “Nattergalen på sin gren” og “Fuld af nattens stjerner” selvfølgelig indgår.
Sebastian – den danske musicals fornyer.
DETTE ER ET SELVSTÆNDIGT KONCERTFOREDRAG.
Sebastian kom i 1980’erne på alles læber med LP’er som ”Nattergalen”, ”Stjerne til støv”, ”80’ernes Boheme” og ”Tusind og én nat”. Her viste Sebastian, at bred succes og platinplader sagtens kunne forenes med original sangskrivning.
Succesbølgen ændrede retning, da Sebastian i 1986 udsendte sangene fra Folketeatrets opsætning af ”Skatteøen”. Pladen blev endnu en platin-sællert, og selvom Sebastian i de kommende år udsendte enkelte album med sit faste band, blev ”Skatteøen” starten på et årelangt arbejde med at nytænke gammelkendte historier i musicalform.
”Ronja Røverdatter”, ”Pippi”, ”Cyrano”, ”Aladdin” og ”Klokkeren fra Notre Dame” blev føjet til Sebastians allerede enorme CV. Sebastians virke udenfor pop-sfæren omfattede ikke kun musicals. Også film og tv profiterede på Sebastians billedskabende musik og poesi, og selv balletmusik kastede Sebastian sig over.
Thomas Ulrik Larsen fortæller om Sebastians musical-, film- og tv-musik og spiller og synger selv en række Sebastian-sange, som blev lanceret udenfor rockscenen, og som understreger Sebastians spændvidde.