Thomas’ foredrag rummer spændende tekst- og musikanalyse, hvor alle kan være med. Musikhistorie, anekdoter og samtids-perspektiv flettes sammen på en underholdende og eftertænksom måde.
Kun i 2024: George Gershwins “Rhapsody in Blue” fylder 100
2024 byder i en enkelt sæson på et foredrag om et stykke kompositionsmusik, som ligger helt uden for rockmusikken. ”Rhapsody in Blue” af den amerikanske legende, komponisten George Gershwin, fylder 100 i februar 2024. Thomas Ulrik Larsen holder foredrag om det besynderlige og kontroversielle værk, som den såkaldte jazz-symfoni ”Rhapsody in Blue” var og er. Den populære og ret uskolede Gershwin blev manden, som sikrede amerikansk musik et gennembrud i den modernistiske musik-æra i 1920erne. Han blev uventet en darling hos højtstående europæiske og russiske komponister som Ravel, Schönberg og Stravinskij og solgte plader i et omfang, der fik grammofon-industrien i USA til at eksplodere. Lyder det vildt og mærkeligt? Det er det. Og George Gershwin var i den grad rockstar, før begrebet blev opfundet. Tag med tilbage til ”de brølende 20ere”.
Eric Clapton: Guitargud, bluesman, junkie og superstar
Manden, der opfandt begrebet guitarhelt i midten af 60’erne, tilhører generationen, der hentede den sorte musik ind i det bonerte, fremmedgjorte efterkrigs-England. Men den gudestatus, Clapton opnåede som 20-årig, var ikke nok til at hele sårene fra en traumatisk opvækst. Få historien om en musikalsk ener, der har været længere omkring end de fleste, og som kom levende igennem turen.
Jimi Hendrix: Are You Experienced?
James Marshall Hendrix fra Seattle, USA, var i den grad en erfaren herre, da han i 1966 blev opdaget af Chas Chandler fra det engelske hit-band, The Animals. The Jimi Hendrix Experience, som Jimis trio blev døbt, vendte hele det engelske rock-establishment på hovedet med en musikalsk gryderet, ingen før havde hørt: Autentisk blues gennemskudt af Bob Dylans ord-univers og talesangstil. Bevidsthedsudvidende lyd og et guitarspil, der ubesværet var alt det, de britiske guitarhelte forsøgte at blive. Ud over Hendrix’ musikalske arv – hans liv og karriere endte i efteråret 1970 – blev den sorte Hendrix’ popularitet hos det hvide publikum en vigtig faktor for den brede succes, som sorte kunstnere som Bob Marley og Michael Jackson senere oplevede. Et foredrag for både guitarnørder og politisk interesserede.
Jimmy Page og Led Zeppelin: Myten, monstret og musikken.
Led Zeppelins stifter og anfører Jimmy Page er rockguitarens Schweizerkniv. Han kan og kunne simpelthen det hele. Og derfor overskygger musikken hos Led Zeppelin også de utallige myter, der omgærder bandet. Når de urovækkende historier om stoffer, groupies og okkultisme er forstummet, hører vi stadig musikken med samme intensitet: Bluesbaseret heavy metal, keltisk folk og alt midt i mellem. Leveret på højeste niveau og stadig vitalt og relevant.
Pink Floyd: Meddle album- og kulturforedrag.
Pink Floyd udgav deres svendestykke, albummet Meddle, i efteråret 1971. For første gang siden Syd Barretts afgang fra bandet lykkedes det Pink Floyd at få deres mange eksperimenter til at munde ud i musik og sange, som fik klassikerstatus – tænk blot på tonedigtet ”Echoes” og instrumental-nummeret ”One of These Days”. Foredraget om Meddle er en rundvisning i det 20. århundredes moderne kultur, og Pink Floyd bliver placeret i en verden, der ikke kun består af eksperimenterende rockmusik, men også europæisk og amerikansk modernisme (Gershwin, John Cage og Stockhausen), blues fra 1920’erne, lydkunst, wiener-psykologerne Freud og Jung, og selvfølgelig teknik, teknik og mere teknik. Bliv klogere på det eksperimenterende kunstværk Meddle, som gav Pink Floyd vind i sejlene de næste mange år, og som skabte en spændende blanding af europæisk og afro-amerikansk musik.
Pink Floyd: The Dark Side of the Moon.
Det første foredrag, som Thomas Ulrik Larsen tog på turné med, kan stadig bookes. Over 50 gange har Thomas holdt foredrag om den engelske, ansigtsløse supergruppe og deres 1973-gennembrud om sindssyge, hverdagsstress, livets store valg og det at finde sig selv, mens man stadig kan fornemme, hvem man er.
Et tidløst foredrag om et tidløst album.
Pink Floyd – Wish You Were Here albumforedrag.
De fleste kender eller har hørt (om) albummene The Wall og Dark Side of the Moon. Men Wish You Were Here, den svære efterfølger til gennembruddet Dark Side of the Moon, er Thomas Ulrik Larsens egen ubetingede favorit blandt de mange Pink Floyd-album. Hør hvorfor i foredraget om et band i vildrede, der kom stærkere ud af de problemer, der ramte Pink Floyd i kølvandet på verdensgennembruddet.
Pink Floyd: The Wall.
Et dobbeltalbum om fremmedgørelse, isolation, fascisme og moderbinding lyder ikke som standardopskriften på et hit-album. Men Pink Floyd fulgte aldrig rockens hitformler, og deres dobbeltalbum fra 1979 blev en næsten ligeså stor succes som ”The Dark Side Of The Moon”. Et foredrag, som både går i dybden med The Wall som kunstværk og studerer strømninger i engelsk rock, kultur og sindelag. Foredraget har været holdt næsten 50 gange og er især populært på gymnasier.
Pink Floyds The Wall: Ind i musikken og teksterne.
Dobbeltalbummet ”The Wall” fra 1979 er blevet endevendt for dets mareridts-koncept, dets narcissistiske temaer og dets vej fra grammofonsucces til kultfilm.
I dette foredrag dykkes der ned i det, som 30 millioner pladekøbere først og fremmest har et forhold til, nemlig musikken, teksterne og lydproduktionen på mesterværket ”The Wall”.
Thomas Ulrik Larsen vil henover to timer gennemgå kompositionsteknikkerne, de musikalske temaer og repriser samt de mange stilistiske afvigelser, ”The Wall” har fra Pink Floyds kendte egenstil.
Roger Waters’ barske tekster er også under lup, og der vil blive fortalt om produceren Bob Ezrins betydning for den form, ”The Wall” fik ud fra Roger Waters’ oprindelige oplæg – og også om det cinematiske lydunivers, Bob Ezrin og hans medproducer James Guthrie skabte.
Pink Floyd og kampen om arvesølvet: Pink Floyd i 80’erne.
Gilmour eller Waters? Skønsang eller samfundskritik? Pink Floyd og deres eks-leder, Roger Waters, røg ud i en grim og usædvanligt offentlig krig om retten til navnet og identiteten Pink Floyd i 1980’erne. Waters mente, HAN var synonym med Pink Floyd. Hans eks-kolleger, især sangeren og guitaristen David Gilmour så anderledes på sagen og blev en langt større succes UDEN deres ledestjerne og primære sangskriver.
Dette foredrag endevender byggestenene i Pink Floyds fæstning og fortæller, hvorfor det er så svært at få svar på spørgsmålet, ”oh by the way, which one’s Pink?”
Foredraget dækker perioden 1983-1990 og udgivelserne ”The Final Cut”, ”A Momentary Lapse Of Reason” samt bandmedlemmernes solo-plader fra perioden. Et nødvendigt nørd-foredrag.
The Eagles: Welcome to The Hotel California.
En aften i vestkystrockens tegn, hvor det mest populære amerikanske band nogensinde er i fokus. Fra ubekymret countryrock til seriøs og virtuos rock med kritisk kant. Et foredrag, som også fortæller om medaljens bagside for unge musikere, der søgte lykken i det forjættede Californien.
Peter Gabriel: Games Without Frontiers.
Multimedie-kunst, genre-nedbrydelse, verdensmusik og innovation. Fire ord, der bruges i flæng i vores tid. Men ligegyldigt hvilket af de fire fænomener, man kigger på, er der en stor chance for, at Peter Gabriel var der som en af de første. Fra Genesis i 70’erne til en kompromisløs solokarriere, der startede i 1977. Bag ved den generte nørd og evigt søgende sjæl gemmer der sig en sensuel, lun og rummelig kunstner, der er meget mere end den danseglade ”Sledgehammer”-single fra 1986.
Kate Bush: Løvehjerte, multikunstner og provo på egne præmisser.
En af rockens betydeligste kunstnere har stadig integriteten intakt mere end 40 år efter den utrolige debut-LP, ”The Kick Inside”. Thomas Ulrik Larsens foredrag om Kate Bush går tæt på et mangesidet talent og den musiske opvækst, der skabte multikunstneren Kate. Det musikalske fokus er på ”The Kick Inside”, og opfølgerne ”Lionheart” og ”Never Forever”.
The Police: Every Breath You Take.
Hvis der nogen sinde har fandtes et arrangeret ægteskab i rockmusikken, så må det være den engelsk/amerikanske trio, The Police, der brød igennem i 1979. Med en jazzveteran på guitar (Andy Summers), en hyper-energisk trommeslager med baggrund i CIA (Stewart Copeland) og en stilfærdig, frustreret skolelærer på bas og sang (Gordon Sumner, kaldet Sting), var The Police et umage korps fra begyndelsen. Og strid, slagsmål og skænderier var hverdagskost frem til opløsningen i 1984. I de mellemliggende syv år gik The Police fra at være Stewarts band til at være Stings. Fra et påtaget punk-image til komplet verdensherredømme som popstjerner. Fra at leve på en sten i varebiler, der krydsede USA igen og igen til ufattelig rigdom. Fra at skrive sange, ingen ville kendes ved til at skrive det mest spillede radiohit i verdenshistorien: ”Every Breath You Take”.
Kun en ting forblev uændret: The Police var en døgnbeskæftigelse, som kostede ægteskaber, venskaber og førlighed. Et intenst foredrag om tre desperados, ingen kunne stoppe.
KISS: Rock’n’Roll All Nite.
I 1976 brød det maskerede hardrock-glamband KISS igennem, og blev fra alle såkaldt seriøse sider affærdiget som en billig gimmick og dårlig smag. Men bag sminken, kostumerne og det uhyrlige sceneshow, lå en benhård New Yorker-jødisk arbejdsmoral, et overraskende godt greb om popmusikkens ABC og en rørende tro på eventyret: ”KISS var det band, vi aldrig selv havde oplevet. Vi ville skabe vores eget drømmeband.” Ved gendannelsen i 1996 ryddede de fire sminkede musikere igen både bordet og forsiderne. Thomas Ulrik Larsens KISS-foredrag piller fordommene fra hinanden og viser de mange sider af et underholdningsfænomen, de fleste kun kender overfladisk.